„A 20. század kiemelkedő
nemzetnevelője Illyés Gyula, aki a
finnugor és a hun népet egyaránt közös ősünknek vallja. Így ír erről a
Ki a
magyar? című
esszéjében, amelynek egy részét, szerkesztett változatát közöljük, s házi
olvasmányként ajánljuk:
A
hun-magyar rokonságról
A
Hunorról és a Magyarról szóló mondában ezt a történelmi tényt őrizte meg a
szájhagyomány. Honnan tudjuk, hogy mindez valójában így történt? Igen egyszerű
bizonyítékokból. A nyelvből, amelyet ma is beszélünk. …A szavak mindent
elárulnak, a történelemben is. Elárulják azt is, hogyan élhettek őseink ott fent
az északi erdőkben, mielőtt az a keleti bátor nép délre ragadta őket. Abból,
hogy az elég kezdetlegesen élő vogulok a ház, ágy fazék szavakat nagyjából ma is
úgy mondják. mint mi magyarok, következtetni tudunk arra, hogy nem csak szavunk,
hanem házunk, ágyunk és fazekunk is olyan lehetett, mint a voguloké. Ez az élet
bizony elég kezdetleges volt. A közös keszeg, sügér, lúd, köles, méz., eper,
bogyó szó amellett tanúskodik, hogy táplálékban nem igen válogathattunk. A
szavakból követni tudjuk, hogy milyen új dolgokkal ismerkedtünk meg, hogyan és
kik révén művelődtünk…Legtöbbet apánktól, ettől a Kína felől jött hun rokonságú
néptől tanultunk. Nemcsak bátor, hanem az akkori időkhöz képest rendkívül művelt
is lehetett ez a nép, hisz a föld legműveltebb sarka akkor Kína volt és a jó
harcos először épp ellenségei fogásait sajátítja el.
Magyariak
vagyunk!
Bizonyos, hogy az
ősmagyarok sokáig még itt Magyarországon is két nyelvet beszéltek. De aztán az
egyesülés a nyelvben is tökéletes lett, a csendes erdőlakók beszéde
diadalmaskodott. Az új nép a társulást még abban a szóban is kifejezte, amelyet
önmagának adott: a csendes halászok manjsi, manjs nevéhez a harcosok hozzátették
azt a szót, hogy «eri», amely az ő nyelvükön férfit, valakinek a férfiát
jelentette. Így keletkezett a manjs-eri, vagyis Manjs-törzsbeli férfi, majd
ebből a magyeri, azaz «jobban mondva» magyari. Sok helyen a nép még nemrégiben
is, ha megkérdezték, így válaszolt: magyariak vagyunk.
Árpád
Attila ivadéka
A délre húzódott
magyariak is a nagy hún birodalomhoz tartoztak. Vajon részt vettek Attila
európai hadjáratában, jártak már akkor Magyarországon? A néphagyomány szerint a
magyarok azonosak voltak a hunokkal, mert tulajdonképpen ők szervezték és ők
vezették azt a roppant áradatot. A legújabb tudományos vizsgálat eddig csak azt
igazolta ebből, hogy Árpád törzse hun eredetű volt. Hogy maga árpád valószínűleg
közvetlenül Attila családjából származott….Attila halála után a hunok eltűntek.
Nem csak Európából, hanem Ázsiából is, mintha a föld nyelte volna el őket.
lehetséges, hogy egy ilyen hatalmas népnek maradék nélkül ily gyorsan nyoma
vesszen?
A
hunok nevet cserélnek
Nem valószínű,
nem lehetséges. A hunok nem tűntek el, csupán a hun név. A nép más nevet vett
fel, vagy mást kapott. De a hatalmát sem vesztette el. Attila halála után a
birodalomnak csak nyugati része lett oda, a keleti fennmaradt, sőt gyarapodott…A
visszaszorult nép veszteségét pótolta a többi hun atyafiaságú altáji néppel.
Mivel azonban a birodalomban már sok rokon nép egyesült, az országot nem a
hunok, hanem a «kevertek», azaz ősaltáji szóval a bolgárok birodalmának
hívták.
A hagyomány
szerint a hunok szörnyű testvérharca után Csaba királyfi a hű vitézek egy részét
visszavezette az őshazába, a tejúton át… A történelmi adatok szerint Csaba
királyfit Irnik-nek hívták és a sereg az Al-Duna mentén vonult el a
Volga-Don-Dnyeszter vidékére.
Hetvenöt év múlva
Irniknek egy Muger nevű leszármazottja uralkodik a hunokon és a «keverteken»….A
magyar krónikák az ősmagyarok akkori fejedelmét Mogernek írják, úgy mint magát a
magyar népet.
Attila
öröke…
Bizonyosra lehet
venni, hogy a krónika és az új történetírás e ponton is találkozik. Semmi sem
cáfolja, hogy a görög írók emlegette Muger nem azonos azzal a Mogerral, akit a
latin krónikás is nyíltan magyarnak akart írni….Az események most már tisztább
világosságban: a bizánci történetírók szeme előtt folynak.
Attila öröksége
egyre kísért. A Gyula nemzetségből való Kurt fejedelem, aki 619-678 között élt,
meg is próbálja, hogy népének viszaszerezze a régi. európai hatalmat. Bizáncba
megy, egyességet köt a császárral, még meg is keresztelkedik. Azt tervezi, hogy
a Magyarországon tanyázó rokon avarok élére áll, népét a Duna-Tisza közébe
vezeti…
A
nép országot, az ország nemzetet teremt
Magyarország
területén a magyarok előtt egyetlen nemzet sem tudott tanyát verni. Veszélyes
terület volt ez, olyan mint egy keresztút: a népek erre özönlöttek fel s alá,
itt ütköztek, itt verekedtek össze s űzték tova egymást….A történelemben nép
ritkán teremtett oly rövid idő alatt magának hazát, mint a magyar. épp egy ilyen
veszélyes területen. Mi magyarázza ezt?
Ezt is a
magyarság páratlanul szerencsés összetétele magyarázza. A hajdan összepárosodott
nép mindkét fele megtartotta alaptulajdonságát.. ..A hun-rokonok harcoltak olyan
keményen, mint Európában akkor már egy nemzet sem, egykettőre meghódították az
országot: a jámbor halászok utódai meghódították a földet, megbékítették a
legyőzötteket. Árpád népe egyszerre volt katona és kolonizátor, gyarmatosító….A
hun-rokonságba tartozó népnek nemcsak a bátorság és a szervezés nagy erényük.
hanem a legyőzött népek iránti türelem is. Sem a hunok, sem az avarok, de még a
későbbi törökök sem szóltak bele a meghódított nép szokásába, vallásába, vagy
mesterségébe. Ezt tették Árpád vitézei is. Nem űzték el a legyőzötteket, kedvük
ellenére beolvasztani sem akarták őket. Épp azért olvadtak azok be, saját
kedvükből.
Nagyot
gyarapodott a magyarság ezekkel a beolvadtakkal. De a végleges jó haza hírére
jöttek kelet felől is kisebb-nagyobb csoportokban népek, Árpád törzsének
közelibb-távolibb atyafiai: kunok, jászok besenyők. Aztán jöttek telepesek
nyugat felől is. Jöhettek már, beolvadásukkal a magyarságot nem gyengítették,
hanem gazdagították. A magyar nép akkor már egységes erős nemzet volt, országa
pedig jól megalapozott, biztos állam. Mindenkit befogadott, aki szokásait
elfogadta, aki szívvel-lélekkel magyar lett: magáévá tette a magyarság nyelvét
és észjárását…
A
magyar fajta
Mostanában
világszerte sokat foglalkoznak a fajtákkal s meglehetősen összekeverik, már a
kifejezéseket is. Más a faj és más a fajta.
Fajnak azt a csoportot nevezzük,
amelynek tagjai egymással szaporodni tudnak. vannak növényfajok, állatfajok. A
magyar nyelv szerint az egész emberiség egy faj. Ebben vannak aztán különféle
fajták: fehérek, sárgák, rézbőrűek, feketék, igen sok átmenettel. Mindegyikben
vannak további fajták, de ezeket még nehezebb pontosan meghatározni. Európában
vannak szőke, magas, hosszúfejű germánok, barna alacsony, kerekfejű alpesiek,
olaszosan fekete, kicsi és hosszúfejű földközi-tengeriek, bosnyákosan magas,
kerekfejű dináriak, örményes elő-ázsiaiak. Van aztán még két fajta, amelyet a
tudósok eddig nem igen tudtak hova tenni. Az egyik hamvas-szőke hajú, középmagas
termetű, kerek koponyájú, ezt kelet-baltinak, vagy ugorosnak nevezhetjük,
ilyenek nagyrészt a finn rokonságú népek. A másik is középmagas, kerekfejű, de
haja barnás, illetve olyan «se-nem szőke, se-nem barna». Ezt turániasnak
hívják, ez a magyar fajta, mert ilyen csak Magyarországon
található.
Milyen
most a magyar?
A
tudósok szerint körülbelül minden negyedik magyar ember 166 centiméter nagyságú,
feje kerek, homloka magas és domború, arca piros-barna és széles, szája és füle
aránylag kicsiny, szeme élénk és leheletnyileg ferdeállású. Ezt tudomány
turanid, vagy alföldi fajtának, s jellemzéseül még azt teszi hozzá, hogy
«vonásai inkább lágyak, mint kemények, de azért mégis határozottak, főleg igen
élénkek; arcának többnyire sajátságos derűs, megnyerő kifejezése van, amit
összes külföldi leírói kiemelnek».
Ez a fajta
magyarság természetesen nemcsak az Alföldön él. Ilyen turánias, alföldies ember
volt a dunántúli Deák Ferenc, Berzsenyi Dániel, Vörösmarty Mihály és a csoport
legszebb példaképe, az erdélyi származású Rákóczi Ferenc.
De hát a többi
magyar, a szőke, a magas termetű? Az is magyar, ne
nyugtalankodjunk…
A tudomány mai
állása szerint, ha felosztanának minden száz magyar közül huszonöt lenne ilyen
turánias jellegű, további húsz arra a finnugoros kelet-balti fajtára emlékeztet,
amilyenek a hajdani erdőlakók is lehettek, újabb húsz – különösen a nagy-kunok
és jászok közt – dinári vonásokat mutat. Tizenöt a keleti, vagy alpi fajta
jegyeit hordozza. Mongolarcú minden száz magyar közt már csak öt akad.
Ugyanennyi az örmény-külsejű taurid és csak négy a németes, teuto-nordikus
jellegű. Ilyen elemekre oszlana a magyarság, ha szét lehetne
osztani.
De
nem lehet, már csak azért sem, mert ezeket a fajtákat mindnyájan vérünkben
őrizzük; nemcsak az országban keveredtek ezek össze, hanem bennünk is. A barna
turánias apának a fia szőke ugoros lett, annak a fia pedig, ki tudja, hányadik
ősre ütve vissza, mongolos. Annak gyermeke pedig az egyik őstől talán csak az
arcvonást veszi át, s termetét egy más fajtától kölcsönzi. Valóban kölcsönzi,
mert a következő nemzedék megint a legtisztább jellegű turánias lesz. Van tehát
választék, örüljünk neki; nem unjuk meg magunkat. Ez nagyjából a tanulság, amit
a fajták testi jeleiből levonhatunk.
Nem
a hasonló test, hanem a hasonló lélek…
Mert
egy nemzet egységét, az igazi fajtát úgysem az ilyen külsőség teszi. Hisz vannak
és voltak magyarok, a legnagyobbak közt is, akiknek még nevük sem volt magyar.
Képzeljük el, mit szólt volna Petőfi Sándor, ha valaki kétségbe vonja
magyarságát, sőt magyar származását csak azért, mert apját Petrovicsnak
hívták..Magyar származású volt. Egy-egy népet nem a testi hasonlóság, hanem a
közös múlt, a hasonló gond, az egy haza levegője egyesít s választ el egy más
múltú és más jellegű néptől…Magyar az, akinek nyelve és esze magyarul
forog.”